026-43212000

راهنمای کامل نگهداری فیکوس رتوزا

راهنمای کامل نگهداری فیکوس رتوزا

نور

نور

این گیاه به نور روشن اما غیر مستقیم، بسیار علاقمند است. البته می تواند مقداری نور مستقیم خورشید را نیز تحمل کند اما نور بیش از حد مستقیم آفتاب قطعا می تواند برگ ها را بسوزاند و باعث آسیب آن شود. می توانید بونسای خود را نزدیک پنجره قرار دهید که نور روشن اما فیلتر شده از آن عبور می کند. تامین نور لازم در روش نگهداری بونسای رتوزا یک عامل مهم در رشد و شاداب بودن این گیاه است.

آبیاری

آبیاری

آبیاری فیکوس رتوزا باید زمانی انجام شود که خاک کمی خشک شده باشد. آبیاری به اندازه‌ایی باشد که آب از زیرگلدان خارج شود. آب نباید در سطح خاک باقی بماند و باید به سرعت خارج شود. هرگز اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. فیکوس گاهی اوقات می‌تواند آبیاری بیش از حد و آبیاری کم را تحمل کند. اما تداوم شرایط منجر به خشک شدن آن می‌شود.

wired outline 1277 antibacterial spray disinfection 1

کودهای مورد نیاز

PK 40 زرگرین + کود آلی مایع ویتازر + کود میکرومیکس زرگرین

NPK 13 13 13 (به صورت محدود استفاده شود)

wired outline 1827 growing plant 1

خاک مورد نیاز

فیکوس رتوزا خاکی با زهکشی بالا را ترجیح می‌دهد. ترکیبی از لوم، شن، سنگ‌ریزه، خاکدانه می‌تواند برای رشد این گیاه مناسب باشد.

humidity 1

رطوبت

فیکوس خشکی هوا را تحمل می‌کند. اما توصیه می‌شود برای تأمین رطوبت مورد نیاز و شادابی بونسای فیکوس غبارپاشی انجام شود.

دما

دما

دمای مورد نیاز برای گیاه شما ۱۷ الی ۲۷ درجه سانتی گراد است که نیازمند محیط گرم می باشد. شاخ و برگ و گل این گیاه، با کاهش دما به زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد، شروع به از بین رفتن می کند. این گیاه نسبت به دماهای بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز حساس بوده و رشد آن متوقف میشود.

wired outline 1154 spider 1

آفات و بیماری

• آفت کنه: از آفات رایجی هستند که می توانند به فیکوس رتوزا حمله کنند. این حشرات اغلب گیاهان را با ایجاد تارهایی می پوشانند. سایر علایم آلودگی آن ها شامل، لکه های قهوه ای یا زرد بر روی برگ ها است.

• شپشک آرد آلود: بصورت توده پنبه‌ای سفید روی گیاه مشاهده می‌شود.

• بیماری لکه سیاه: هرچند که این بیماری بیشتر برای گل های رز است اما در بونسای رتوزا نیز دیده شده است. این بیماری توسط قارچی با نام Diplocarpon rosae ایجاد می شود که در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند. علائم این بیماری در ابتدا با لکه های سیاه روی برگ ها آغاز و به تدریج زرد رنگ می شود. در صورت عدم درمان این بیماری، برگ ها قبل از ریزش کاملا زرد می شود. برای درمان این مشکل بهترین راه استفاده از قارچ کش ها است.

• سفیدک پودری: این قارچ در شرایط مرطوب رشد می کند. این کپک ها زمانی رشد می کنند که گیاهان در طول روز در شرایط گرم و خشک و در شب در شرایط سرد و مرطوب قرار می گیرند. علائم این بیماری شامل رشد کم و لکه های سفید گرد و غبار مانند روی برگ ها است.

• ریزش برگ های بونسای فیکوس رتوزا: آبیاری بیش از حد و یا آبیاری کم می تواند یکی از علل مهم در ریزش برگ های این گیاه باشد. همچنین این گیاه گاهی به تغییرات محیطی مانند تغییر میزان نور، دما و یا رطوبت حساس است. انتقال این درختچه به یک مکانی جدید ممکن است گیاه را دچار شوک کرده و باعث ریزش برگ های آن شود.

• بیماری لکه بر گی: این بیماری نیز توسط قارچ ها ایجاد می شود و در بین گیاهان آپارتمانی بسیار رایج است. در این نوع آلودگی، برگ ها قبل از قهوه ای شدن و ریزش، لکه های سیاه، قهوه ای و زرد را از خود نشان می دهند. برای پیش گیری بهتر است هنگام آبیاری از خیس کردن شاخ و برگ ها پرهیز کنید. برای درمان این مشکل نیز بهترین راه استفاده از قارچ کش ها است.

• شپشک سپردار : وجود لکه های قهوه ای بر روی ساقه نشان دهنده این آفت است. برگها در نهایت زرد و ریزش میابند . در صورت کم بودن تعداد آفت می‌توان با تکه‌ای پنبه که آغشته به صابون یا الکل است، آفات را از روی گیاه برداشت، اما اگر تعداد آنان زیاد است می‌توان از سموم حشره کش سیستمیک استفاده کرد.