026-43212000

راهنمای کامل نگهداری زامیفولیا

راهنمای کامل نگهداری زامیفولیا

نور

نور

گیاه زاموفیلیا جزو گیاهان مقاوم به نور کم هستند. این گیاه به نور متوسط و غیرمستقیم احتیاج دارد. در سایه نیز می توان این گیاه را نگهداری نمود. بهتر است گلدان گیاه زاموفیلیا را با فاصله از پنجره قرار دهید. در محیط های با نور بسیار کم ساقه های زامیفولیا به سمت نور منحرف می شود و حالت خمیدگی به خود می گیرد.

آبیاری

آبیاری

گیاه زاموفیلیا در برابر کم آبی مقاوم است و نیاز کمی به آب دارد. میزان آبیاری زاموفیلیا بستگی به دما و رطوبت محیط اطراف دارد. هترین زمان برای آبیاری، زمانی است که یک سوم خاک گلدان خشک شده باشد

wired outline 1277 antibacterial spray disinfection 1

کودهای مورد نیاز

PK 40 زرگرین + کود آلی مایع ویتازر + کود میکرومیکس زرگرین

NPK 13 13 13 زرگرین (به صورت محدود استفاده شود)

محلول پاشی کود آلی مایع زرگرین (2-3 سی سی در یک لیتر آب)

wired outline 1827 growing plant 1

خاک مورد نیاز

خاک مناسب زاموفیلیا، خاکی سبک، متخلخل با زهکشی بالا است که آب اضافی در اطراف ریشه تجمع پیدا نکند. هر چه خاک سبکتر باشد، گیاه رشد بیشتری خواهد داشت.

humidity 1

رطوبت

این گیاه متعلق به مناطق مناطق گرمسیری و مرطوب است. برای رشد بهتر و رویش برگهای بیشتر به رطوبت نسبتاً بالایی احتیاج دارد. البته در رطوبت معمولی اتاق نیز می ماند، ولی رشد کمتری دارد. بهترین میزان رطوبت جهت نگهداری گیاه زاموفیلیا بین 50 تا 70 درصد است. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه زاموفیلیا، می توانید از اسپری آب و یا ساخت جزیره استفاده نمایید.

دما

دما

بهترین دما برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است؛ اما این گیاه تا دمای 34 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل میکند . حداقل دمایی که گیاه زاموفیلیا می تواند تحمل کند 10 درجه سانتی گراد است.

wired outline 1154 spider 1

آفات و بیماری

زرد شدن برگ ها: : این مشکل می تواند به دلیل آبیاری بیش از حد زاموفیلیا، کمبود مواد مغذی و یا عدم تعویض خاک به مدت طولانی و یا پوسیدگی ریشه رخ دهد.

قهوه ای شدن نوک برگ: در صورتی که نوک برگ های زاموفیلیا دچار قهوه ای شدند، نشانه خشکی محیط اطراف گیاه زاموفیلیا است.

کم رنگ و نازک شدن برگ ها: این مشکل معمولاً در ساقه های گیاه جوان و یا تازه روییده شده، پیش می آید. کمبود رنگ در ابتدای رشد گیاه طبیعی است. اما اگر به مدت طولانی گیاه درگیر این مشکل بود، نشانه کمبود نور است.

خم شدن ساقه : دلیل اصلی شل شدن و خمیدگی زاموفیلیا، کمبود نور یا آبیاری بیش از حد است. کوچک تر بودن بیش از حد گلدان زاموفیلیا، باعث می‌شود گیاه تعادل خود را نتواند حفظ کند در نتیجه شاخه ها به طرفین خم می شود.

آفت کنه: اگر در سطح زیرین برگ متوجه تار عنکبوت شدید نشانه وجود کنه است.

شپشک آرد آلود: اگر توده ها و لکه های سفید بر روی برگ زاموفیلیا مشاهده کردید، نشانه وجود این آفت است.