026-43212000

راهنمای کامل نگهداری جید مینیاتور (خرفه ای)

راهنمای کامل نگهداری جید مینیاتور (خرفه ای)

نور

نور

به نور زیاد و آفتاب کامل نیاز دارد. نشانۀ رسیدن نور کافی این است که لبۀ برگ‌هایش قرمز می‌شود. این نوع بونسای را می‌توان در زیر نور مصنوعی و در فضای سرپوشیده نیز نگهداری کرد. در صورت نگهداری در داخل ساختمان و فضای سرپوشیده حتماً در کنار پنجره نورگیر قرار داده شود.

آبیاری

آبیاری

گیاهان جید گیاهانی آبدار هستند، بنابراین در مقابل خشکی مقاوم هستند و آبیاری کم را به آبیاری زیاد ترجیح می‌دهند. قبل از آبیاری مجدد، بررسی شود که خاک گیاه کاملاً خشک شده باشد.

wired outline 1277 antibacterial spray disinfection 1

کودهای مورد نیاز

PK 40 زرگرین + کود آلی مایع ویتازر

کود K20 زرگرین + کود آلی مایع ویتازر

wired outline 1827 growing plant 1

خاک مورد نیاز

خاک با زهکشی بالا مناسب بونسای جید است. خاک‌های دانه‌ایی با مواد آلی کم و فاقد کوکوپیت و مواد نگهدارنده رطوبت. در صورت خیس بودن خاک به مدت طولانی، ریشه ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

humidity 1

رطوبت

این گیاه به رطوبت نیاز ندارد و اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد از بین می‌رود.

دما

دما

محل نگهداری از بونسای جید مینیاتور در فصل گرم بیرون و در فصل سرد در مناطق معتدل در مکان سرپوشیده است. حداقل دمای قابل تحمل برای بونسای جید ۵ درجه و دمای مناسب برای نگهداری ۲۰ درجه سانتی گراد می‌باشد. بونسای جید را باید از بادهای سرد و سرمای زمستانه محافظت کرد. جید یک گیاه گرمسیری است.

wired outline 1154 spider 1

آفات و بیماری

• کاهش رشد و ریز برگی در برگ های جوان: به دلیل کمبود مواد غذایی مورد نیاز گیاه است.

• شپشک آرد آلود: بصورت توده پنبه‌ای سفید روی گیاه مشاهده می‌شود.

• پوسیدگی طوقه و ریشه: رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی و پوسیدگی کراسولا شود. از آبیاری بیش از حد خودداری شود، خاک باید دارای تخلخل بالایی باشد تا آب در آن باقی نماند.

• علت چروک و لاغر شدن برگ‌ها: نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم، زمانی که نور کافی به این گیاه نرسد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.

• ریزش برگ ها: گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.