026-43212000

راهنمای کامل نگهداری بابا آدم

راهنمای کامل نگهداری بابا آدم

نور

نور

این گیاه جز گیاهان آفتاب دوست می باشد که به طور معمول نیازمند نور غیر مستقیم نسبتا زیاد است اما با توجه با این که این گیاه دارای طیف رنگی گوناگون است ممکن است برخی انواع آن به نور کمتر و یا بیشتر نیاز داشته باشد. هر چه برگ های این گیاه از سبز به رنگ های گوناگون میل پیدا کند نور بیشتر احتیاج دارند. به صورت عمومی بهترین نور برای گل بابا آدم در فاصله یک متری از پنجره می باشد طوری که گیاه در سایه قرار گیرد و نور غیر مستقیمی زیادی به گیاه بتابد.

آبیاری

آبیاری

در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی و زینتی، بابا آدم به جهت بهره مندی از ساقه های گوشتی و برگ‌های پهن، به آبیاری بیشتری احتیاج دارد. بابا آدم جز دسته گیاهان آپارتمانی است که به آبیاری زیاد نیاز دارد و باید همیشه مرطوب باشد اما در عین حال باید توجه داشته که خاک گیاه به صورت لجن در نیاید چرا که باعث می شود ریشه های گیاه دچار گندیدگی و پوسیدگی شود و در نتیجه برگ های گیاه شروع به شل شدن و زرد شدن و سپس جدا شدن از بدنه اصلی گیاه کند و به مرور زمان نیز ساقه اصلی شروع به خم شدن کند.

wired outline 1277 antibacterial spray disinfection 1

کودهای مورد نیاز

NPK 13 13 13 زرگرین + کود آلی مایع ویتازر

محلول پاشی با کود آلی مایع زرگرین (2 تا 3 سی سی در یک لیتر آب)

wired outline 1827 growing plant 1

خاک مورد نیاز

خاک سبک و همراه با مواد آلی کافی برای رشد گیاه توصیه می شود. ترکیب خاک برگ و خاک لومی به همراه کمی کود دامی بهترین ترکیب برای نگهداری گل بابا آدم می باشد.

humidity 1

رطوبت

گیاه بابا آدم علاقه بسیاری به محیط های مرطوب و استوایی دارد. بنابراین می‌توان نقش عامل رطوبت را در رشد بابا آدم پر رنگ تر از سایر عوامل رشد، تصور نمود. همانطور که گیاه بابا آدم برای رشد بهتر به آبیاری نسبتاً بالایی احتیاج دارد، به رطوبت بالایی نیز احتیاج خواهد داشت.

دما

دما

دمای بین 18 تا 27 درجه برای این گیاه ایده آل است. اما دمای کمتر از 15 درجه برای آن مطلوب نیست چرا که ممکن است در دما های پایین تر برگ های گیاه دچار شک شده و اگر دما سرد تر شود قسمت پایین گیاه به خواب برود ولی از بین نمی رود و پس از اتمام فصل سرما رشد خود را از سر می گیرد.

wired outline 1154 spider 1

آفات و بیماری

• زرد شدن برگ ها: آبیاری فراوان و عدم زهکش مناسب علت زرد شدن بابا آدم است.

• سیاه و قهوه ای شدن نوک برگ ها: آبیاری نامنظم و کم باعث این عارضه می شود.

• کم رنگی و ریزش برگ های بابا آدم: نور برای گیاه کافی نیست. کمبود مواد غذایی نیز می تواند باعث این عارضه شود.

• لکه های سوخته روی برگ: غبار پاشی در زیر آفتاب باعث سوختگی برگ می شود.

• آفت کنه: وجود تارهای عنکبوتی در اطراف برگ نشان دهنده آفت کنه است.

• شپشک آرد آلود: اگر توده ها و لکه های سفید بر روی گیاه مشاهده کردید، نشانه وجود این آفت است.